"ten kamarád ze školy"

 Vsadím se, že nikdo z vás nezná ten pocit, kdy chcete jít třeba do kina nebo na kafe, ale uvědomíte si, že vlastně nemáte ani jednoho jediného člověka, se kterým byste tam mohli jít.

A tenhle pocit je celý můj život. Během mých 14 let ve školách mi prošlo životem tolik lidí, ale každý z nich byl vlastně jen "ten kamarád ze školy". Nikdo nebyl ten kamarád, co by se mi chtěl věnovat, sdílet se mnou svoje zážitky a trávit se mnou čas i mimo školu. Celý školní rok jsem vždy okolo sebe měla spoustu lidí, ale jakmile začaly jakékoliv prázdniny, najednou jsem neměla nikoho. Každý měl svoje plány - se svými lidmi. Na mě si vzpomněli vždy až pár dní před začátkem nového školního roku, aby se zeptali, kdy vlastně jdeme do školy a co si máme vzít s sebou.

Kdykoliv jsem se snažila s někým navázat kontakt, někam ho pozvat nebo ho prostě jen vytáhnout ven, vždy jsem dostala stejnou odpověď - nejsem doma”, „nemám čas“ nebo „promiň, ale už jdu někam s tím a tamtím“. Samozřejmě, že negativní odpovědi nebyly vždy, ale i když mi ten dotyčný napsal, že se na něčem domluvíme a někam NĚKDY vyrazíme. K mému překvapení to stejně nikdy nedopadlo. Teď už vím, že to NĚKDY byla jen taková odpověď útěchy, ale v závěru to vlastně znamenalo nikdy a ani ten dotyčný sám si nemyslel, že bychom někdy něco podnikli. Zpětně se nedokážu rozhodnout, jestli bylo horší to přímé odmítnutí a nebo tahle falešná naděje, že alespoň jeden z těch lidí se mnou doopravdy chce trávit čas.

Nejsem vyloženě společenský typ a zároveň jsem extrémní introvert, ale chodit kamkoliv a dělat cokoliv sama se bojím. Cítím se blbě a trapně, i když jsem sama v kavárně, zatímco ostatní tam sedí s partou kamarádů, povídají si a smějí se, mezitím co já je jen pozoruju a koukám do telefonu nebo do iPadu.

Když jsem měla po maturitě, řekla jsem si „fajn, střední byla fakt nanic a ty lidi tam stáli fakt za ho*no, ale teď jdu na vysokou a tam už to bude jiný“. No, kéž bych měla pravdu. Na vejšce jsem poznala opravdu super lidi, na kterých je vidět, že to mají v hlavě srovnané, bohužel ani tam se zázrak nekonal. Během obou semestrů i zkouškových období jsem měla kamarádů, že bych je ani na prstech nepočítal (troufla bych si říct, že klidně 50). A hle, skončilo zkouškové a začaly prázdniny. A kde jsou všichni ti "kamarádi"? Všichni jsou pryč a vsadila bych se, že se objeví pár dní před začátkem druhé části zkouškového (někdy v srpnu), až budou shánět materiály a otázky. A tak teď sedím doma a nemám nikoho a jsem osamělejší, než kdy dřív, když sleduju jejich instagramy plné fotek z akcí a dovolených. 

Tohle člověka změní, ovlivní, má po tom jiný pohled na svět a na lidi okolo. A hlavně sám na sebe. Díváte se do zrcadla a říkáte si, co je se mnou špatně, že se se mnou vlastně nikdo nechce bavit, že se mnou nikdo nechce trávit čas. I když jsem přátelská. I když jsem ochotná. I když bych se pro ostatní rozkrájela a pro sebe neudělala nic. Nikdy jsem nepochopila proč. Sama na sobě nevidím vyloženě žádné špatné vlastnosti, které by mohly někoho odrazovat se se mnou bavit. 

| „Díváte se do zrcadla a říkáte si, co je se mnou špatně, že se se mnou vlastně nikdo nechce bavit“

Můj pohled na lidi okolo se za ty roky změnil. Hodně. Posílilo to můj strach z lidí, mám problém se s někým seznámit, protože jakoby každý měl na čele napsáno „proč bych se s tebou měl/a bavit“. V každém automaticky vidím to, že se se mnou chce bavit jen protože se to hodí - protože spolu jsme na brigádě, protože spolu chodíme do školy, protože naši rodiče jsou přátelé. Ale ono to tak vždycky je, opravdu se se mnou v závěru baví jen „protože něco“. A tak v člověku jen roste ten pocit, že nikam nepatří, že je na všechno sám.

Se svojí psychikou bojuju opravdu dlouho. Od doby, kdy jsem si poprvé uvědomila, že je v mém životě něco špatně a nežiju tak, jako moji vrstevníci, uplynulo nějakých možná už 7 let. Běžně si lidi nedokážou představit, jaké to je. Je to jako kdybyste člověku na vozíčku řekli „tak prostě vstaň a choď ne“. Takhle nějak se cítím, když mi někdo řekne „nevím, čeho se bojíš, prostě to udělej, nic to není“. Nic to není, ale jen pro člověka, který nemá hlavou plnou bloků, které mu brání i v běžných činnostech.

Komentáře

  1. Ahoj,
    zrovna mi tenhle samý problém vrtá hlavou. Stále nedokážu přijít na to, proč, i přes to, že mi přijde, že jsem přátelská a sociální, nemám vybudované žádné vztahy. Zkrátka se nikdo neozve bez toho abych cokoliv iniciovala já sama. A tak v sobě hledám tu chybu, ale postupem času mi dochází, že lidé kolem mě také nejsou bezchybní. Opravdu mi pomáhá si prostě říct: prostě si nesedneme, nedopadlo to. A sundat takhle ze sebe tu vinu, kterou cítím, protože ta nic dobrého nepřinese a problém nevyřeší.
    Snad odjakživa jsem tíhla k opravdovým přátelstvím, které by překračovaly hranice nějakého místa(třeba školy) a jasně mrzí mě, že mě v životě zatím nic takového nepotkalo. Ale nepřestávám takové vztahy vyhledávat, věřím, že ty lidi jednou najdu a budu s nimi šťastná. Do té doby se spíše než na "ty kamarády ze školy" soustředím na seberozvoj (ač by to možná mému mladšímu já mohlo znít krapet sebestředně) nesnažím se vykřesat nic z lidí, kteří to se mnou myslí jen polovičatě.

    Díky za tvůj upřímný článek. Věřím, že ty správný lidi najdeš ♡

    OdpovědětVymazat
  2. ♡ Mrzí mě, že se takto cítíš :/ Vysoká škola je dost náročná, co se psychiky týče, doufám, že se to ve tvém okolí zlepší ♡

    OdpovědětVymazat
  3. Po dočtení jsem si musela dát minutku, utřít slzy a vysmrkat sopel, co mi kapal z nosu. Píšu to jen proto, aby jsi věděla, že mě tvoje řádky neskutečně zasáhly a nejsi v tom sama. 💚
    Já jsem sice šílený extrovert, když jsem chodila do školy, každý den jsem byla obklopená lidma, byla jsem ta hlučná, co věci organizuje, nebojí se vystoupit z davu a mluvit otevřeně..... Přesto každé prázdniny a volna trávím sama s rodinou doma na zadku, bez kamarádů, jelikož nikdo najednou nemá čas a reálný zájem něco podniknout. 💔
    Celé se to vyostřilo v momentě, kdy jsem po SŠ nešla na VŠ, jelikož jsem se nedostala a neměla záložní plán, a doslova zůstala zcela izolovaná od vrstevníků - krom mojí jediné kamarádky, se kterou jsme se vždycky snažily aspoň jednou za měsíc domluvit, a která to má stejně jako já. Aneb když jedna pro druhou nejste nejlepší kamarádkou, ale JEDINOU kamarádkou. 😔 Každopádně v ten moment mi na plno došlo, že reálně není nikdo, komu můžu napsat nebo zavolat a kdo by měl zájem si se mnou jenom nezávazně popovídat, natož jít na kafe. 💔
    Za celý život jsem nepřišla na to, co dělám špatně. Ze ZŠ mi zůstali 3-4 kamarádky se kterýma silou vůle jednou za rok něco podnikneme - je to ale zázrak, že je vidím - přitom ony se během roku beze mě vídají běžně. Říkám si proto, co dělám špatně? Jakto, že za 20 let života mám jen jednu kámošku se kterou se bavíme, jinak mi nikdo nenapíše a o lidský kontakt s bývalými spolužáky musím pomalu prosit? 💔
    Nastupuju teď na VŠ a bojím se, že se nic nezmění. Že tam na mě ti kamarádi na celý život jednoduše nečekají. A obecně si říkám, zda vůbec někde tací lidé jsou....
    Obdivuji, že jsi takový článek sepsala, jelikož přiznat něco takového nahlas je, alespoň pro mě osobně, děsivé. Zároveň díky tomu vím, že nejsem sama. 💚 Že snad není chyba ve mně?
    Děkuji ti za tohle téma a zároveň doufám, že máme obě naději, že se to zlomí a nastane moment, kdy mimo školní rok nebo pracovní dobu budeme moc podniknout akci s kamarády, co o naší přítomnost stojí. Naděje umírá poslední, no ne? ✨💚

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

proč nesnáším Vánoce?

proč jsem vždy ta špatná?

sebeláska a šikana