přibrala jsem?!

 Když začala pandemie covidu, vážila jsem přibližně 57 kg, když jsem se po roce vrátila do školy, vážila jsem už 65 kg. V létě 2021 jsem si se svými 67 kg připadala už opravdu tlustá a po maturitě jsem se rozhodla to změnit. Radikálně.

Začala jsem cvičit podle Pamely - někdy klidně i 3 hodiny denně. Každý den jsem nachodila 10 tisíc kroků. Později jsem si nakoupila sportovní oblečení, vybavení, suplementy pro sportovce a začala jsem zdravě jíst. Počítala jsem kalorie, vyřadila jsem sladké nápoje a následně i ostatní sladká jídla. Tenhle zdravý životní styl mi vydržel něco přes čtyři měsíce, všechno skončilo s nástupem na VŠ. A hádejte co - za ty čtyři měsíce jsem nezhubla ani kilo. Dala jsem do toho tolik dřiny, odříkání, plánování, byly dny, kdy jsem sotva stála na nohou a nic z toho.

Následoval nástup na VŠ a s ním i razantní změna mého životního stylu. Nebyl čas na jídlo, do školy jsem s sebou nosila jen láhev s obyčejnou vodou a občas proteinovou tyčinku. Spoléhala jsem na to, že si když tak něco koupím, na což v závěru mnohdy též nebyl čas. A když už ano, tak naopak mnohdy nebyl čas jídlo v průběhu dne sním. Takže to nakonec častokrát končilo tím, že jsem se ráno nasnídala a další jídlo jsem jedla až v 5 nebo v 6 hodin večer cestou domů vlakem. Což s sebou nečekaně neslo své následky - měla jsem závratě, bolela mě hlava a často jsem se bála postavit na nohy, protože jsem měla pocit, že každou chvíli omdlím. Nadále jsem chodila pěšky kde se dalo, protože jsem měla v hlavě zafixované, že když už není čas cvičit, tak musím alespoň ujít těch 10 tisíc kroků. Budete se divit, ale ani při tomhle životním stylu jsem nezhubla ani kilo.

Tohle se změnilo o 360 stupňů se začátkem zkouškového, které provázel extrémní stres a strach a zároveň jsem najednou byla doma v blízkosti plné ledničky. Následovalo záchvatové přejídání, na kalorie jsem už dávno nehleděla a cukr byl rázem můj nejlepší přítel. Během učení jsem potřebovala stále něco jíst a nikdy jsem neměla dost.

Poté začal letní semestr následovaný druhým zkouškovým a celý koloběh se opakovat. Moje váha se vyšplhala na 70 kg. Oproti mým 57 kg v roce 2020 jsem přibrala 13 kg. Mojí psychice to nepřidává, ale zároveň už ani nedokážu najít sílu na to, se omezovat a začít opět dřít jako před rokem. Mám pomalý metabolismus, takže přiberu sotva se nadechnu, ale shodit byť i půl kila je téměř nadlidský úkol.

Záchvatovým přejídáním trpím doteď. Snažím se jíst zdravě, ale často mě přepadne neuspokojitelná chuť na sladké, kterou musím hned uhasit a přijmu v tu chvíli tolik cukru, že bych měla mít v těle zásobu na měsíc. Na kalorie též občas kouknu, ale vlastně je to k ničemu. Pokud vydržím jíst zdravě celý den, doženu to večer před spaním, pokud to vydržím celý týden, doženu to v neděli.

Intuitivní jedení u mě funguje - ale tak, že mám stále hlad a hlavně tu nesnesitelnou chuť na sladké. Snažím se jíst zdravě, ale pravidlo 80/20 u mě rozhodně nefunguje - jím spíš tak 50/50. 

Hlavním problémem u mě je to, že jím z nudy. Stále musím něco jíst nebo „mlsat“ třeba u počítače nebo u učení. Nikdy nejsem natolik zabavená, abych nemusela myslet na to, že „bych si něco dala“. Je to problém, se kterým se těžko pracuje, ale vím, že jím trpí miliony lidí po celém světě.

Jediné, co mi vydrželo doteď, je pití čisté vody místo umělých sirupů a džusů. Když si chci dát něco „na chuť“, dám si minerálku. Nevím, jestli to má na mě nějaký větší vliv, ale zvykla jsem si to a pití čisté vody mi přijde už naprosto normální.

Abych se vyjádřila ještě k jedné věci, která k zdravému životnímu stylu patří - do fitka jsem se nikdy neodhodlala vkročit. Bála jsem se, že mě budou lidi odsuzovat, styděla jsem se. Měla jsem strach, že se mi budou posmívat cizí kluci za to, jak vypadám nebo jak cvičím a neumím to. Že mě budou lidi pomlouvat a vysmívat se mi, ostatně jako to bylo celý můj život.

A ještě takový reminder na konec - všechny ty ovesné kaše, jogurty a ovoce, zdravé pečení a obědy, recenze proteinových tyčinek, co vidíte na mém instagramu, nejsou tak úplně stoprocentní pravda. Nic na sociální sítích není nikdy stoprocentně real. Ano, sice si dám zdravý oběd, ale to, že po něm sním dvě sušenky, to už není vidět. Neporovnávejte se s lidmi, u kterých neznáte celý jejich příběh a nevíte, co se děje za kamerou.

A pamatujte, že každý jsme jiný, máme jiné psychické i fyzické nastavení těla, a co může fungovat jednomu člověku, milionu dalších lidí nemusí...

Komentáře

  1. Ahoj, mam to podobně, než začal covid měla jsem asi 60 kg, za ten asi půl roku jsem přibrala asi 6 kg, takže jsem si řekla že by jsem měla zhubnout, takže jsem začátkem minulého roku začala cvičit podle Pamely, sice jsem něco zhubla, ale pak jsem přestala cvičit a přibrala jsem zpět všechno co jsem zhubla, ještě k tomu asi 10kg navíc, takže moje váha byla teď v květnu nějakých 76 kg, teď se jí momentálně snažím zhubnout, ale né jako před rokem a něco, ale teď už zdravěji a udržitelně (jestli se tomu dá, tak říkat) mam dole už asi 3 kg a hubnu dál...(omlouvám se za tak dlouhý komentář)

    OdpovědětVymazat
  2. Ještě chci dodat, naprosto s tebou souhlasím.

    OdpovědětVymazat
  3. Já to měla naopak, před covidem jsem měla nějakých 68 a pak se to během online výuky vyšplhalo na 78🙈 rozhodla jsem se letos, že zdravě zhubnu, aspoň na těch 70, ale moje tělo se rozhodlo konat samo. Díky neuvěřitelnému stresu jsem od nového roku po dnešní den zhubla 18 kg a nyní vážím 60. Tělu se asi ulevilo, ale zřejmě se mi vytvořily potravinové intolerance a skoro všechno co sním, tak je mi špatně a mám křeče v břiše. Takže všeho moc škodí a tělo si řekne o svojí stopku, i kdybych měla začít brát prášky na hlavu kvůli stresu, hlavně aby to pomohlo. Drž se, držím ti pěsti!❤️

    OdpovědětVymazat
  4. Určitě zavítej do fitka, třeba tě to bude i bavit - hlavně si na prvních třeba 5 návštěv zaplat trenéra/ku aby ti ukázali co máš jak dělat, jak se co nastavuje a hlavně techniku. To domácí cvičení je určitě fajn ale nejvíc za mě pomáhá silový trénink - určitě se nedívej jen na váhu, měř si své míry krejčovským metrem - váha opravdu moc neznamená (svaly jsou těžší než tuk)

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, mám to úplně stejně. Zkus místo procházek chodit běhat. Já sama jsem se k tomu zatím nedokopala, ale hodně lidem v mém okolí to radikálně pomohlo. Samozřejmě se nesmíš vyřídit hned na začátku, já to zatím ve velké míře kombinuji s chůzí, ale musím, že časem by to mohlo pomoci. 😇 Už před nějakou dobou jsem ti psala zprávu na instagram, ale neodpověděla jsi zatím, tak klidně napiš.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

proč nesnáším Vánoce?

proč jsem vždy ta špatná?

sebeláska a šikana